Wiata garażowa z aluminium czy z drewna?

Wiata garażowaWiata garażowa może być wykonana z drewna lub metalu (zwłaszcza aluminium). Wyjaśnimy, który z nich będzie lepszym wyborem.

Wiata to dobra alternatywa dla garażu. Wprawdzie nie zapewnia samochodowi tak dobrej ochrony, jednak zabezpiecza go przed deszczem, słońcem, spadającymi liśćmi i ptasimi odchodami, a jej budowa jest dużo szybsza i tańsza. Większość wiat garażowych budowana jest z drewna. Ten materiał ma wiele zalet - dobrze wygląda, jest naturalny i stosunkowo tani, przy odpowiedniej konserwacji wytrzymuje wiele lat.

Rzecz jednak w tym, że jeśli o niej zapomnisz, drewno dość szybko straci swoje właściwości. Większość gatunków jest bowiem wrażliwa na wilgoć i promieniowanie ultrafioletowe, przez co konieczne jest stosowanie impregnatów. Tej wady nie mają konstrukcje z aluminium, które zdobywają coraz większą popularność. Czy jednak mogą zastąpić konstrukcje z drewna?

Wiata drewniana czy aluminiowa: wygląd

Wiata aluminiowa zwykle wyróżnia się surowym, minimalistycznym wyglądem. To sprawia, że niezbyt dobrze łączy się z klasyczną architekturą - zwłaszcza domami z cegły lub drewna. Jednak wszystko zależy od modelu jaki wybierzemy, przełamanie klasycznej architektury nowoczesnym dodatkiem staje się coraz bardziej popularne. Z pewnością sprawdzi się w połączeniu z nowoczesnym budownictwem. Stosowane w połączeniu z konstrukcjami aluminiowymi dachowe panele poliwęglanowe jeszcze bardziej podkreślają jej charakter.

Wiata drewniana będzie zaś najlepszym wyborem dla właścicieli domów i ogrodów zaprojektowanych w tradycyjnym stylu. Ich naturalny, korespondujący z klasycznymi rozwiązaniami wygląd uwydatnią dopasowane pokrycia dachowe. Mogą to być ceramiczne dachówki, których montaż jest możliwy dzięki większej wytrzymałości na obciążenia drewnianej konstrukcji.

Wiata garażowa

Wiata drewniana Santander fot. Ogrodosfera.pl

Wiata z drewna czy metalu: eksploatacja

Warto jednak pamiętać, że wiata drewniana dobrze wyglądała, musi być odpowiednio zabezpieczona przed wspomnianymi już szkodliwymi czynnikami. To wiąże się z wydatkami (zakup impregnatu), nakładem pracy i czasu oraz koniecznością wykonania odpowiednich fundamentów, chroniących konstrukcję przed wilgocią znajdującą się w ziemi.

Wiata aluminiowa okazuje się zaś praktycznie bezobsługowa. Aluminium jest odporne na wilgoć i nie rdzewieje, nie wymaga więc malowania ewentualnych ubytków farby. Dużą wytrzymałością cechują się też stosowane jako pokrycie dachowe panele poliwęglanowe, które świetnie sprawdzają się w kontakcie w skrajnych temperaturach, a dzięki odporności na promieniowanie ultrafioletowe nie dopuszczają do nagrzania znajdującego się pod wiatą auta.

Wiata garażowa

Wiata aluminiowa Verona fot. Palram.pl

Wiata drewniana czy metalowa: koszty

Najtańsze wiaty drewniane to wydatek rzędu półtora tysiąca złotych, zaś na modele dwustanowiskowe wydasz co najmniej 2,5 tysiąca. Jeśli jednak zależy ci na obiekcie, który podkreśli architektoniczne walory zaprojektowanego w klasycznym stylu domu, a do tego będzie mieć solidną konstrukcję musisz liczyć się z większym wydatkiem - około 10 tysięcy.

Aluminiowe wiaty garażowe są nieco droższe - w najprostszych wersjach kosztują około 4 tysiące złotych. Zakup dwustanowiskowej wiaty to natomiast koszt rozpoczynający się od 10 tysięcy złotych. Ze względu na wytrzymałość i bezobsługową eksploatację, ten wydatek możesz jednak potraktować jako dobrą inwestycję. Decydując się na zakup jednej z nich oszczędzisz nie tylko pieniądze, ale też również cenny czas.

Przed zakupem warto zapoznać się z rodzajami wiat garażowych z aluminium u producentów np. Palram.pl czy u dystrybutorów.

Komentarze